De Amerikaanse natuur - Reisverslag uit Springdale, Verenigde Staten van Paula - WaarBenJij.nu De Amerikaanse natuur - Reisverslag uit Springdale, Verenigde Staten van Paula - WaarBenJij.nu

De Amerikaanse natuur

Blijf op de hoogte en volg Paula

19 September 2015 | Verenigde Staten, Springdale

Dit gedeelte van de vakantie is echt het parken-rondje. Vanaf Moab hebben we meestal ook een extra dag, zodat we het park waar we op dat moment zijn op ons gemak kunnen bekijken en er kunnen wandelen.
Voor Moab hadden we een paar drukke dagen. Vanuit Sedona vertrokken we naar Grand Canyon National Park. Met een detour langs Montezuma Castle. Een rotswand waarin mensen duizenden jaren geleden huizen hadden uitgegraven. Je ziet dan ook letterlijk een huisje in de rotswand. In 1300 na Christus raakte het verlaten en het is tot aan de begin 20ste eeuw bewaard gebleven. Toen werd het een nationaal monument. Best bijzonder.
De Grand Canyon was onbeschrijfelijk mooi, maar ik zal een poging wagen. Zoals jullie waarschijnlijk allemaal weten is het een ravijn, uitgesleten door de Colorado River. Inmiddels zo'n 1,6 km diep. Beneden is het dal 16 km (Damloop-afstand) breed, maar van bovenaf lijkt het een smal strookje groen van hooguit een kilometer. In de ravijnwanden zie je allerlei kleuren bruin tot aan oranje. Af en toe zie je wat kopergroene stukken wand. Op de wanden groeien op sommige plekken bomen. Het is er prachtig.
Van Grand Canyon National Park reden we de volgende dag meteen door naar Monument Valley. Ons hotel lag pal aan de rand, met uitzicht op de vallei. Het heette ook toepasselijk The View. Monument Valley bestaat uit woestijn met een stel enorme rotsblokken en rotswanden. Iemand met veel fantasie ziet er van alles in, van een stel wuivende mensen tot een kameel en een olifant. Om er te komen moesten we offroad. Kwam onze Jeep goed van pas!
Ook hier bleven we maar 1 nacht. Van daaruit gingen we door naar Moab. Op weg daar naar toe reden we nog even snel door Canyonlands National Park.
In Moab hebben we 2 dagen gewandeld. Beide dagen in Arches National Park. Wat een geweldige natuur heb je daar. Overal rotsen zo groot als meerdere wolkenkrabbers naast elkaar. In de valleien zie je daar waar water is bomen en gras groeien. De eerste dag wandelden we naar Delicate Arche. Een intense, in elke betekenis van het woord, wandeling over een grote rotswand en over een ienie-minie randje langs een volgende rots. Om uit te komen bij Delicate Arche: een oranje, stenen boog, zo hoog als een flatgebouw van 8 verdiepingen, die staat op een uitgestrekte platte, oranje rots.
De tweede dag wandelden we door Devils Garden, ook in Arches National Park. Of eigenlijk kan ik beter zeggen, we klommen door Devils Garden. We klauterden letterlijk rotsen op, waarvan je in eerste instantie denkt, dat gaat nooit! Het ging wel omdat het steen hier erg veel grip geeft zolang er geen zand op ligt en zolang het droog is. Onderweg kwamen we verschillende Arches (bogen) tegen.
Van Moab reden we door naar Bryce National Park. Een hele rit, omdat we de toeristische route wilden nemen en in Capital Reef National Park wilden kijken. Capital Reef lijkt qua natuur wat op Bryce, maar heeft veel geschiedenis. Er heeft namelijk een grote groep pioniers geleefd en overal staan nog huizen en oude schuren. Heel gaaf, net Little House On The Prairie.
In Bryce National Park hebben we weer gewandeld. Het was prachtig, vredig weer. Strakke, donkerblauwe hemel, nauwelijks wind en niet te warm. Perfect wandelweer. We hebben het er van genomen en hebben vrijwel alles gewandeld wat er daar te wandelen valt zodat we alles op ons gemak konden bekijken. Bryce bestaat uit zalmroze rotsen met net zulke punten als in Canyonlands, Capital Reef en Arches. Ook hier zagen we af en toe arches. Het is een berg met wandelpaden het dal in. Sommige wandelpaden gaan soms door de bergwanden heen. Bijvoorbeeld door een tunneltje of soms loop je op een smal pad met rechts en links metershoge rotswanden. Beneden in het dal staan dennenbomen. Een bepaalde soort boom zoekt juist de moeilijke plekken op om wortel te schieten. Dan krijg je dus een metershoge boom midden op een smal pad met links en rechts weer die enorme rotswanden.
In ons hotel in Bryce hadden we Nederlandse buren die ongeveer dezelfde vakantie hadden als wij. Het was leuk even wat ervaringen uit te wisselen. Toen bleek ook wat voor ongelooflijke mazzel we hebben met het weer. Onze buren bleken regelmatig in de bewolking of zelfs in de regen te hebben gereden of zelfs gewandeld. In Moab hebben we poncho's gekocht voor het geval wij ook overvallen zouden worden door een plensbui tijdens het wandelen. Het is immers het seizoen voor harde, korte regenbuien met flash floods (modderstromen) als gevolg. Dat heeft zelfs het Nederlandse nieuws gehaald omdat er mensen waren verdronken door zo'n flash flood. Maar we hebben de poncho's (nog) niet nodig gehad (afkloppen!). Sterker nog, we hebben bijna geen bewolking en alleen maar zonnig weer. Vaak is het daarnaast ook ontzettend helder weer, waardoor we alle bergtoppen tot in de verre omtrek kunnen bewonderen. Laten we hopen dat we zoveel mazzel blijven houden!